Bacino pelvi corpo umano ai raggi xLeddene mellom korsbeinet og bekkenet kalles bekkenleddet. Her er det svært liten bevegelse, men leddene er en veldig hyppig kilde til smerter i bekken, setet, lyske, lår og i noen tilfeller kan smerten stråle helt ned til ankelen.

Disse to leddene beveger seg lite, men til tross for den lille bevegelsen er de utrolig viktige. De er viktige fordi de påvirker mye av musklenes atferd gjennom nervesystemet. Smerter fra dette området forverres ofte ved passivitet og spesielt ved sitting. Reduksjon i smertene oppnås ved bevegelse.

Spesifikk leddbehandling av bekkenet gir ofte rask bedring. Når normal funksjon er gjenopprettet, vil muskulaturen i bekkenområdet ha fått tilbake sin naturlige elastisitet som er avgjørende for normal bevegelse av bekkenet.

Slitasjegikt i hofta/ coxartrose

Smerter i lysken, setet eller hoften, utstrålende smerte til utsiden av låret og rundt kneet kan være indikasjoner på slitasje i hoften. Dette kalles coxartrose. Det er vanlig at pasienten vil presentere med en haltende gange.

Men selvfølgelig kan slike symptomer også være tegn på andre lidelser. For eksempel vil muskulære spenninger i musklene rundt hoften gi tilsvarende symptomer. En leddlåsning i bekkenet eller en betennelsestilstand vil også ha mange overlappende symptomer. Kiropraktoren din på Vaulen Kiropraktorklinikk vet hvordan den riktige diagnosen skal stilles.
Ved en coxartrose vil brusken rundt hoftekulen være nedslitt. Dette kan man få stadfestet ved å gjøre en radiologisk undersøkelse (Røntgen, CT eller MR). Slitasjen som allerede er skjedd er det dessverre ikke så mye en kiropraktor kan gjøre noe med. Slitasjeforandringer er ikke ensbetydende med smerter, som betyr at personer med slitasjeforandringer kan fremdeles ha en høy livskvalitet. Når en får påvist coxartrose er det desto viktigere å holde kroppen i bevegelse. Dette kan gjøres med et egentreningsopplegg, kiropraktisk og fysikalsk behandling.

Smerter i lysken kan ha forskjellige årsaker. Smertene kan være bare lokalt eller være sammenfallende med rygg eller hoftesmerter. Pasienten kan ha alt fra svært diffuse smerter til intense. Hos menn kan smertene stråle ned til testikkelen.
Her på Vaulen Kiropraktorklinikk opplever vi ofte at pasienten med lyskesmerter er bekymret og mange har vært undersøkt andre steder uten å identifisere smertekilden. Dette er imidlertid kiropraktoren din på Vaulen Kiropraktorklinikk godt opplært til å utrede. Det er ikke uvanlig at årsaken til smerten kan være en leddlåsning i nedre del av korsryggen eller fra en irritasjon av bekkenleddet. Nevrologiske sammenhenger gjør at problemer i disse regionene vil gi utstrålende smerte til lyske.

Behandlingen består da i å korrigere leddlåsningen samt musklene i det omkringliggende området. Dette er vanlige symptomer som responderer bra på kiropraktisk behandling.