dataplagerDataplager involverer en rekke belastningsrelaterte smerter i muskel-skjelett systemet. Her vil du kunne lese hva kiropraktoren kan gjøre, og ikke minst hva du kan gjøre selv.

Vanligste årsaker

Belastningsrelaterte plager kan være forårsaket av ulike typer av belastninger som; ensidighet, gjentagelser, høyt arbeidstempo og/eller kraftanstrengelser.

Irritasjon og verk er kroppens egne resultat på utslitte muskler og sener. De kroppslige tegnene er et varsel om at man skal anvende kroppen på en mer heldig måte; mindre ensidig og mindre anstrengende.

Vanlige symptomer

• Smerter i nakke og skulder
  • Muskelømhet eller smerter i albue og underarm, ofte på underarmens overside
  • akselerering av plagene ved arbeid over lenger tid, redusering ved hvile
  • Hodepine
  • Såre og råde øyne
  • Smerter, hevelse og nummenhet og i hånd og underarm, hyppig om natten

Utbredelse og varighet

Om lag 20.000 er sykmeldt hver dag på grunn av muskelrelaterte plager, noe fagfolk har beregnet seg frem til. Ifølge Statens arbeidsmiljøinstitutt, er dette forsiktige beregninger som tar utgangspunkt i at for en tredjedel av dem som har muskel- og skjelettplager, er plagene relatert til jobben.

De vanligste dataplagene:

Stiv nakke: Kan skyldes at du ikke har god nok støtte for armen din. Nakkemusklene stimuleres hver gang du aktiverer armene. Har du bra støtte for armene, vil musklene i nakken bli avlastet.

Hodepine: Konsentrert arbeid, stiv nakkemuskulatur og anstrengt syn fører ofte til hodepine foran dataskjermen.

Skulderbetennelse: Skulderen blir sår og plagsom, senebetennelse i skulderen kan gjøre så vondt at det blir utenkelig å løfte armen. Skulderen kan verke mye om natten.

Tennisalbue: Er innledningsvis en irritasjonstilstand i muskelfestene på utsiden av albuen som leder til lokale smerter med utstråling ned i armene. Smertene kan gjøre at det blir problematisk å løfte og gripe gjenstander, som å løfte en kopp fra et bord. Tennisalbue kan komme av langvarig spenning av musklene i underarmen, men også av korte,intensive feilbelastninger.

Betennelse i underarm: er den tilstanden som ses hyppigst med ”musesyke”. Kommer av ensidig arbeid med hendene over lengre tid. Muskler og sener i underarmen blir såre og plagsomme. Hevelse er også vanlig med en slik plage.

Håndsmerter: «Karpal tunnel syndrom» gir smerter og følelsesforstyrrelser i hånden. Kan også gi en prikkende, stikkende følelse. Kommer av at en nerve i håndleddet er blitt avklemt.

Den onde sirkelen

Resultatene ved konservativ behandling av smerteomådet ved musearm eller tennisalbue, kan variere. Ofte kan man få kortvarig lindring, men plagene kommer raskt tilbake når aktiviteter gjenopptas.

En senebetennelse er stort sett et resultat av at det har utviklet seg et galt spennings- og bevegelsesmønster som kan inkludere muskler, ledd, bindevev og nervesystem fra nakken og helt til ut i fingrene. Denne onde sirkelen brytes først effektivt når en finner de underliggende feilene og korrigerer disse.

Ved en tennisalbue vil det derfor eksempelvis være avgjørende å undersøke ledd og muskulatur i nakke, skulder, underarm og hånd for å finne grunnen til betennelsen.

Kiropraktisk behandling

På Vaulen Kiropraktorklinikk vil kiropraktoren behandle dataplager gjennom lokal smertebehandling, samt ved å gjenopprette normal funksjon i nakke, skulder, arm og hånd slik at plagene ikke kommer tilbake med en gang aktiviteter gjenopptas.

All kiropraktorbehandling har som mål å redusere smerte, bedre generell helse og økt livskvalitet ved å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem. Kiropraktorbehandlingen består av en rekke behandlingsmetoder hvor kiropraktoren bruker for det meste hendene for å gjenopprette god funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem.

Dette kan du selv gjøre:

• Benytt alle naturlige muligheter for variasjon.
  • Overvei arbeidsoppgavene slik at du kan bytte mellom PC-arbeid og andre arbeidsoppgaver gjennom dagen.
  • Ta sittestilling, arbeidsstilling og bevegelser opp til betraktning.
  • Sørg for å få bra støtte for underarmen din.
  • Ta i bruk funksjonstastene på maskinen i stedet for musa
  • Undersøk synet; anstrenger du øynene kan du få nakkespenninger og hodepine

Bytt ut TV-titting med trening! Det blir nok sitting foran skjermen på jobb, så sørg heller for å gi kroppen mosjon og trening.

Kontorplassen

Her er noen råd for å bedre kontorplassen din:

Stolen: Plasser stolen slik at du sitter rett foran skjermen. Avpass høyden slik at du får én 90 graders bøy i knærne. Benytt enhver anledning til å gå litt, slik at du ikke blir sittende så lenge om gangen.

Bordet: Ha god plass til tastatur, skjerm og mus. Ha de mest brukte tingene nærmest deg. Det skal være minst 5 cm mellom lårets overside og bordets underside. Prøv deg frem.

Tastaturet: Tastene skal gi motstand uten å være vanskelige å trykke ned. Ikke trykk hardere enn nødvendig. Noen velger håndleddsstøtter som ligger foran tastaturet, dette kan gi belastning der håndleddet hviler.

Musen: Bør være ergonomisk bearbeidet, slik at hele hånden hviler på musen. Bruk så få musklersom mulig. Varier gjerne mellom å ha musen på venstre og høyre side av tastaturet.

Skjermen: Plasser den rett foran deg, med overkanten i øynehøyde og med en avstand på ca. 40 cm. Bli kvitt refleksjoner fra vindu og lamper.

Inneklima: Sørg for bra ventilasjon. Romtemperatur på ca. 20 grader passer for de fleste. Beskytt deg fra støy.