Studio Portrait Of Stressed Woman Against White BackgroundKronisk hodeverk er en hyppig plage, som har en stor samfunnsøkonomisk belastning i vestlige land. Hodepine som tensjonshodepine, migrene og cervikogen hodepine utgjør hele 90 % av hodepinetyper som er presentert til primærkontakter. Cervikogen hodepine består alene av 20 % av den vanlige hodeverken.

Cervikogen hodepine (nakkehodepine)

Hodepinen blir verre av nakke bevegelser
Det er redusert bevegelse i nakken
Smertene sitter som oftest på den ene siden av hodet
Smertene starter ofte i nakken og setter seg deretter i hodet
En teori på cervikogen hodepine er at det er utveksling av inngående signaler til ryggmargen mellom nerver fra nakken og hodet. Hvis du da har en nakke som ikke fungerer optimalt, vil smertesignalene som går fra nakkens ledd gå inn i en av ryggmargens cellekjerne (Trigeminal-Cervikal nukleus som går helt ned til C3-4). På grunn av den anatomiske oppbyggingen av den cellekjernen vil majoriteten av utvekslingen skje med en nerve bane som gir smerte i pannen, tinningen og rundt øye.

Migrene

2/3 sitter på en side av hodet
Vanlig at det ene øyet er involvert
Ofte en pulserende type smerte
Sterkt lys og støy gjør det verre
Kan gjøre deg kvalm
Noe som kjenner igjen migrene er at man ofte våkner med smertene. Dette skjer spesielt på de dagene da du har lyst å sove litt lenger enn du gjør til vanlig.

Det er flere typer migrene, men de to vanligste er klassisk og vanlig migrene.

Som med så mye annet, så er man ikke sikre på hva som er årsaken til migrene, men en teori er at det er en nevrovaskulær årsak. Det starter med en innsnevring av blodårer i hodet på grunn av en nevrologisk stimulus, som kan resultere i en ”aura”, der du opplever synsforstyrrelse og/eller nummenhet og svakhet på den ene siden av kroppen. Denne ”auren” gjelder for dem med klassisk migrene. Som svar på denne innsnevringen av blodårer åpner en rekke blodårer seg som er skyld i den hodepinen man får under et migrene anfall.

Andre årsaker til migrene anfall kan være:

Lite søvn
Uregelmessige spisevaner
Sterkt lys
Tensjonshodepine

Smertene er ofte lokalisert på begge sider
Starter ofte i bakhodet
Kan føles som et stramt hodebånd
Blir verre mot kvelden
Kommer ofte etter perioder med stress
Denne type hodepine skyldes spasme av muskler i nakken eller hodet.

Kiropraktisk behandling

Hodepine er som alle andre smerter et varsel om at noe kan være galt. På Vaulen Kiropraktorklinikk ønsker vi å finne ut av hva som er passende behandling for din hodepine. Smertekilden kan ofte skyldes feilfunksjoner i nakkens muskler og ledd. Men også kjeveleddene kan være opphav til din hodepine.
Vi har også god erfaring med å kombinere behandlingen med kiropraktikk, akupunktur, fysioterapi, nålebehandling og trening i slynge.