Hvis følelsen i fingrene reduseres eller mistes, samtidig som fingrene gjør vondt, kan det skyldes at du har et syndrom som kalles karpal tunnel syndrom. Dette er symptomer som skjer når det er trykk på en nerve som går inn i hånden. Smertene er ofte verst om natten eller andre tider på døgnet når hånden er i lite bevegelse. Det kan ofte være godt å riste eller massere hånden. Går du for lenge med disse symptomene kan du få vanskeligheter med å utføre fine bevegelser og med noe så enkelt som å vri opp en klut.

Nedover armene våre går det en rekke nerver og blodårer. Nervene styrer musklene og gjør oss i stand til å kjenne både smerte og berøring. I håndleddet går en av nervene gjennom en tunnel som heter karpaltunnelen. Her kan det bli trangt og da begynner problemene.

Karpal tunnel syndrom oppstår veldig ofte i forbindelse med repeterende bevegelser, f.eks. med en saks, eller etter mye dataarbeid, men det kan også oppstå uten noen spesiell årsak.

Kiropraktoren i Vaulen Kiropraktorklinikk tilnærmer seg dette syndromet ved å korrigere dysfunksjonelle ledd. Særlig er det avgjørende å sørge for at håndleddet fungerer bra, men det er også viktig å undersøke at albueledd, skulderledd, nakke og brystrygg fungerer ideelt. I tillegg til leddkorreksjonen(e) vil det være nyttig å sørge for at involvert muskulatur fungerer som de skal.

Siste utvei når man har karpal tunnel syndrom er kirurgi. Hvor man åpner «taket» i tunnelen ved at man spalter en liten sene i håndleddet. Som med alle behandlingsmetoder er det ikke sikkert at en operasjon vil løse dine vanskeligheter, men det har vist seg å redusere symptomene for mange mennesker.