Rear view of a young man holding his back in pain, isolated on wAkutt vondt i ryggen, er en smertelig men som regel harmløs tilstand. Dette er den hyppigste plagen i muskelskjelett-apparatet og samfunnets mest kostbare enkeltlidelse. Mange blir fort bedre men tilbakefall er dessverre vanlig.

Noen ganger forverres tilstanden til isjias eller utvikler seg til en vedvarende tilstand med hyppige tilbakefall eller langvarige smerter (kronisk lumbago). Årsakene til akutte ryggsmerter er flere og varierte. Derfor må forebygging og behandling modifiseres til den enkelte pasient og sees i et helhetsperspektiv. Søk derfor kyndig hjelp hos din kiropraktor på Vaulen Kiropraktorklinikk.

Vanlige symptomer

Kan oppstå akutt eller gradvis
Smertefull og stiv korsrygg, verst om morgenen og ved sitting
”Kom-i-gang” smerter etter langvarig ro
Best å gå og ligge
Ryggskjevhet for å unngå smerte
Ryggen ”svikter”
Smerter ned i hofte og ben
Vanligste årsaker
Arvelighet
Lite fysisk aktivitet
Overvekt
Plutselige overbelastninger
Aktivitet med gjentatt feilbelastning
Psykiske belastninger og mistrivsel

Utbredelse og varighet

4 av 5 vil få vondt i ryggen i løpet av livet
Halvparten av oss har hatt plager siste året
1 av 10 har ryggsmerter nå

Kiropraktisk behandling

Hovedmålsettingen ved kiropraktorbehandling på Vaulen Kiropraktorklinikk er å redusere smerte, bedre generell helse og øke livskvalitet ved å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem. I behandlingen av den individuelle pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv. Kiropraktoren benytter hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:
Spesifikk leddbehandling
Tøyninger
Muskulære teknikker
Stabiliserende trening
Øvelser, råd og veiledning

Dette kan du selv gjøre

Finn en smertefri stilling slik at du klarer å slappe av. Begynn med rolige bevegelser med denne stillingen som utgangspunkt. Begynn å gå så snart du klarer det.

Konsentrer deg om å slappe av slik at du beveger deg så naturlig som mulig selv om det gjør vondt. Si til deg selv at det går over.

Bytt mellom bevegelse og avlastning i smertefrie stillinger. På denne måten klarer du totalt å bevege deg mer uten å ta for hardt i. Gå heller flere korte turer enn en lang.

Undersøkelser viser at jo raskere du er tilbake tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. Du kan ha fordel av smertestillende og betennelsesdempende medikamenter for å dempe smerter i akuttfasen