heavy shoulder pain or stiffness of female business executive, concept of danger office syndrome at serious stageFinmekanikken i nakken omfatter et komplisert samspill mellom ledd, følsom dyp muskulatur og store deler av nervesystemet. Vi er derfor avhengig av at nakkens finmekanikk er fullkommen for å holde balansen, foreta presise bevegelser og orientere oss etter sanseinntrykk fra syn og hørsel.

De fleste nakkesmertepasienter har godt av kiropraktorbehandling. Kiropraktisk behandling ved Vaulen kiropraktorklinikk søker å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem for å redusere smerte, bedre generell helse og gi økt livskvalitet.

I behandlingen av den individuelle pasient vektlegges det å se pasienten i et helhetsperspektiv. Tverrfaglig samspill kan være fordelaktig. Kiropraktoren anvender stort sett hendene i selve behandlingen og bruker en rekke fremgangsmåter og teknikker for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:
Spesifikk leddbehandling
Tøyninger
Muskulære teknikker
Øvelser, råd og veiledning
Et akutt nakkekink begynner tilsynelatende uforutsett uten noe ytre årsak eller direkte skade. Ofte er det underliggende årsaker som har utviklet feilfunksjoner i nakkens muskler og ledd over tid.

Det kan være flere årsaker til vond og stiv nakke.

Anspenthet pga stress,
Innbitt konsentrasjon over tid,
Irritasjon, støy, lysforhold osv.
Trenger du (nye) briller? Anstrenger du øynene, vil du automatisk spenne nakkemuskulaturen.
Uheldige arbeidsstillinger
Ensidig arbeid
Trekk, spesielt fra ene siden (sjåfører med åpent vindu)
Dårlig liggestilling (sovne på sofaen)

Typiske symptomer på nakkekink:

Nakken låser seg plutselig og blir stiv og smertefull.
Kan våkne med kink om morgenen.
Smerten sitter ofte i et bestemt punkt i nakken
Hodet holdes på skakke for å unngå smerten.
Vanskelig å bevege på hodet eller se til siden uten å snu hele kroppen.
Smertene kan være intense, – umulig å løfte hodet uten å hjelpe til med armene.
Smertene blir ofte verre i løpet av de første 1-2 dager for så å bli langsomt bedre.
Noen blir raskt bra. Men hos andre kan stivheten pågå i uker og måneder.

Kiropraktisk behandling

Hovedmålsettingen ved kiropraktorbehandling på Vaulen Kiropraktorklinikk er å redusere smerte, bedre generell helse og øke livskvalitet ved å gjenopprette normal funksjon i bevegelsesapparat og nervesystem. I behandlingen av den individuelle pasient legges det vekt på å se pasienten i et helhetsperspektiv. Kiropraktoren benytter hovedsakelig hendene i selve behandlingen og bruker en rekke metoder og for å gjenopprette normal funksjon i ledd, muskler, bindevev og nervesystem:
Spesifikk leddbehandling
Tøyninger