Rückenschmerz 2Mellom ryggvirvlene ligger bruskskivene. Disse består av hard brusk samt et noe mykere kjernemateriale. Hvis bruskskivene sprekker, kan skivemateriale presse seg ut gjennom sprekken. Da oppstår det en prolaps.

Inntil for få år siden trodde man at prolaps var en dramatisk tilstand. Nå vet man at det ikke er tilfelle. Faktisk er det slik at prolapser i ryggen er mer en normal tilstand enn det motsatte. Det viser seg nemlig at over halvparten av befolkningen til enhver tid har prolaps i ryggen. Har man overkommelig god klaring i ryggmargskanalen, kan man fint ha en prolaps uten å kjenne noe vondt i ryggen. En prolaps vil kun få helsemessige konsekvenser hvis den blir så stor at den trykker på en nerverot samtidig som det utvikler seg en inflammasjon(betennelse) i området. Hvis dette skjer i korsryggen kan det utvikle seg til isjiassmerter som kan gå helt ut i foten.

Selv om en har fått isjias, så er det bare noen få av disse som bør opereres. Prolapser i den akutte fasen kan sammenlignes med modne, væskefylte druer som skrumper inn over tid og blir til rosiner. Når trykket på nerverøttene minker, forvinner smertene.

Forskning har vist at konservativ behandling og trening gir bedre resultater enn operativ behandling på sikt.

Standarisert prolapsforløp hos kiropraktor består av fire fastlagte konsultasjoner til undersøkelse, rådgiving og behandling i løpet av åtte uker. I løpet av de åtte ukene kan det være aktuelt med ekstra konsultasjoner hvis det er behov for mer aktiv behandling, oppfølging eller monitorering av tilstanden. Etter første konsultasjon og etter åtte ukers konsultasjonen blir det sendt epikrise til fastlegen. Dette er retningslinjer den norske kiropraktorforeningen har adoptert fra Danmark, hvor danske myndigheter i samarbeid med den danske kiropraktorforening har laget et standarisert forløp for pasienter med lumbalt skiveprolaps med rottrykk. For mer informasjon se www.kiropraktikk.no

Korrekt diagnose, råd og veiledning er viktig for et godt resultat. Spør kiropraktoren din på Vaulen Kiropraktorklinikk som er din nerve-muskel-skjelett ekspert.