Smerter som stråler ned i armen og enkelte ganger ut i fingrene kan ha ulike opphav. Det er viktig at både håndledd, albueledd, skulderledd, muskler og ikke minst nakken blir undersøkt grundig for å finne smertekilden.Young female patient having shoulder pain

På Vaulen Kiropraktorklinikk gjør Kiropraktoren en ortopedisk og nevrologisk undersøkelse for å kartlegge problemstillingen. Ved å eksaminere nervenes evne til å respondere på hudfølelse, muskelstyrke, muskelreflekser og koordinasjon, vil kiropraktoren være i stand til å oppspore kilden til problemet. I noen tilfeller vil det være hensiktsmessig å utrede videre ved hjelp av billeddiagnostikk som røntgen, CT, MR eller ultralyd.

Smerter i skulderen er veldig vanlig og kan ha diverse årsaker som kiropraktoren din i Vaulen Kiropraktorklinikk kan undersøke, diagnostisere og behandle. Alle armbevegelser er avhengige av en god, normal rytmisk bevegelse mellom skulderblad, rygg, krageben og skulder. Dersom skuldermekanikken ikke fungerer, vil dette gi feilbelastninger i nakke, rygg, skuldre og armer.

Fellesnevnere for de alminneligste skulderlidelsene er akutt skade eller feilbelastning over tid.

Skulderbladenes stilling og støttemuskulatur spiller en avgjørende rolle ved alle armbevegelser. Ensidige og statiske arbeidsstillinger gjør at armene lett blir holdt litt ut fra siden av kroppen med runde, fremoverbøyde skuldre. I denne stillingen mister skulderbladet sin muskulære støtte, som betyr at de stabiliserende skuldermusklene overbelastes og det kan bli trangt for senene som går under kragebenet frem til selve kuleleddet i skulderen.
Over tid kan det utvikle seg betennelse og slitasjeforandringer i sener og ledd.

Slik kan du selv forebygge skuldersmerter

Unngå gjentakende og ensartede løft.
Unngå mye og ensidig jobbing i skulderhøyde.
Tren skuldermusklene dine.
Ha en fin holdning; rett deg opp så faller skuldrene på plass
Oppsøk kyndig hjelp i tide.