En hyppig plage

Ryggsmerter er noe som plager veldig mange mennesker. Spesielt ser vi at smerter i korsryggen, også kalt lumbago, er en hyppig plage. Som oftest er det å ha vondt i ryggen ufarlig og responderer bra på kiropraktisk behandling. For noen er plagene utløst av en spesifikk bevegelse eller flere repeterende bevegelser og en kan da oppleve akutte ryggsmerter, som mange kaller kink eller hekseskudd. Smertene ved akutte korsryggsmerter beskrives ofte som skarpe og intense. For andre med kroniske korsryggsmerter, kommer plagene mer snikende over tid og domineres av verk og stivhet. Symptomene pasienter beskriver er blant annet at det er vondt å bøye seg, vondt å snu seg i sengen, vondt å sitte og vondt å reise seg.

Rear view of a young man holding his back in pain, isolated on wDet er mange og sammensatte årsaker til disse plagene, men årsaker som lite fysisk aktivitet, plutselig overbelastning, repeterende feilbelastning og stress er hyppige forklaringer på smertene.

Heldigvis er det slik at majoriteten av korsryggplagene er funksjonelle og innebærer redusert bevegelse, muskelspenninger og irritasjon av bueledd og mellomvirvelskiver.

På bakgrunn av en grundig undersøkelse vil kiropraktoren på Vaulen Kiropraktorklinikk kunne starte behandlingen for å redusere smertene og bedre funksjonen i ryggen. Undersøkelser viser at jo raskere du er tilbake tilbake i bevegelse og opptar normal aktivitet, desto raskere blir du smertefri. Du kan ha fordel av smertestillende og betennelsesdempende medikamenter for å dempe smerter i akuttfasen