Skyldes ofte skade og feilfunksjon

Smerter i armen kan åpenbart skyldes skade eller feilfunksjon i selve armen. Typiske lokale skader i armen er tennisalbue og golfalbue. To skader som skyldes overbelastning av muskler og sener som fester seg på innsiden og utsiden av albuen. Tidligere ble disse diagnosene omtalt som senebetennelse i armen, som i og for seg er en grei beskrivelse, men ikke helt korrekt. Ensidig overbelastning av albue og håndledd over tid fører til slitasjeforandringer i muskler og sener, som i tillegg til slitasje kan vise tegn på betennelse. Mest vanlige symptomene relatert til tennisalbue og golfalbue er smerter i albuen med utstrålende smerter ned i underarm og ut i fingrene.

Hvis vi nå flytter oss fra albuen og ned til håndleddet, er det også her en tilstand som svært mange plages av. Karpaltunnelsyndrom er et syndrom som skyldes trange forhold i håndleddet. Resultatet av de trange forholdene, er at en nerve som forsyner hånden, kommer i klem. Det kan være flere årsaker til at det kan bli trangt i tunnelen, men tilstander som tidligere skader i håndleddet, repeterende overbelastning og økt væske i kroppen, som ved en graviditet er hyppige årsaker.  Symptomer ved karpaltunnelsyndrom er blant annet prikking i hånden, spesielt involvert er tommel-, peke- og langfinger. Mange pasienter forteller at de plages spesielt om natten av at hånden sover og at de er nødt til å riste på hånden. I tillegg til prikking og nummenhet er det mange som opplever svakhet i underarm og håndledd.

Ofte ser vi at årsaken til at pasienten har vondt i armen skyldes skade og feilfunksjon i fra nakken eller skulderen. Andre tilstander som kan gi utstrålende smerter i armen er prolaps i nakken, senebetennelse i skulderen eller muskelknuter i nakke og skulder.

Triggerpunkter eller muskelknuter i nakken og skulderpartiet er et tegn på at muskulaturen har blitt overbelastet. Dette kan skyldes en akutt overbelastning eller en langvarig repeterende feilbelastning. Symptomene på dette kan være verkende diffuse armsmerter, nummenhet i armen eller hånden og nedsatt styrke i armen.

De fleste av disse plagene kan samles under begrepet musearm, som omfatter plager relatert til repeterende overbelastning av muskler, sener og nerver i armen. Som navnet musearm antyder, ser vi en forbindelse mellom disse plagene og mye databruk, men dette forekommer også hos andre med ensidig repeterende overbelastning av muskulaturen.

Smerter i armen kan ha flere årsaker, derfor er det viktig å få undersøkt armsmertene dine grundig for å kunne stille riktig diagnose. På Vaulen Kiropraktorklinikk har kiropraktoren bred erfaring og spesialkompetanse på å undersøke og behandle armsmerter. Ved behov kan kiropraktoren henvise til røntgen, MR, andre spesialister og sykehus. Kiropraktoren har også mulighet til å sykemelde i opptil 12 uker.