Bekkenløsning

Bekkenløsning er vanlig hos gravide

Bekkenløsning rammer svært mange gravide. Det er ikke uvanlig som gravid å oppleve smerter i bekkenet eller smerter i korsryggen. Heldigvis er smertene som regel ufarlige og responderer bra på kiropraktisk behandling. Utover i svangerskapet vil kroppen forandre seg i stor grad. Magen vokser, svaien i ryggen blir mer markant, vekten øker, krumningen i brystryggen blir mer tydelig og magemusklene øker i lengde. Dette er noen av de utallige forandringene som oppstår i løpet av 9 måneder. I tillegg vil kroppen gjennomgå hormonelle forandringer; blant annet for å forberede kroppen til fødselen. Alle disse elementene er med på å gjøre den gravide utsatt for bekkenleddsmerter og ryggsmerter i denne perioden.

Som kiropraktor i Stavanger er ser man at smerter i bekkenet hos gravide er veldig vanlig. Smertene vil variere fra pasient til pasient. Noen presenterer med smerter i korsryggen og beskriver det som ett belte som går tvers over ryggen. Andre har smerter i bekkenet med strålinger ned i det ene eller begge beina. For noen sitter smertene fremme i symfysen og lysken mens andre kjenner det best i den ene hoften. Smerter i bekkenet kan skyldes en rekke ting, men som oftest er det enten for mye leddbevegelse, som i bekkenløsning eller for lite leddbevegelse , som i et låst eller stivt bekken.

De vanligste problemene som oppstår i svangerskapet er:

Ryggsmerter

Bekkenleddsmerter

Smerter mellom skulderbladene

Nakke– og skuldersmerter

Hodepine

Bekkenløsning

Kiropraktoren på Vaulen Kiropraktorklinikk vil etter en grundig undersøkelse kunne fortelle deg om smertene dine skyldes bekkenløsning, bekkenlåsning eller stammer fra korsryggen. Det er viktig å påpeke at bekkenløsning i seg selv er en naturlig prosess, der kroppen forbereder seg på fødselen. Denne prosessen omfatter blant annet hormonelle forandringer der Relaksin spiller en fødselforberedende rolle. Når en setter sammen de hormonelle forandringene og en hurtig kroppslig forandring med en økt press på blant annet bekkenet, kan det ofte oppstå problemer. Bekkenløsning behandling vil bli tilpasset den enkelte, og er skånsom og ofte veldig effektiv. Det er også mange som tar kontakt for å forebygge bekkenløsning, som da ønsker veiledning og oppfølging i forhold til bekkenløsning trening og øvelser.

Snakk med oss på Vaulen Kiropraktorklinikk, så vil vi kunne undersøke, behandle og ikke minst gi gode råd som kan gjøre svangerskapet lettere for deg.

Trening i svangerskapet

Trening når du er gravid er bra for mor og barn. Det er mye usikkerhet og mange spørsmål både før, under og etter graviditet. Mange er redd for å gjøre feil. Trening mens du er gravid har flere gode helseeffekter for både mor og barn og er ikke farlig. Gravide som trener kjenner ofte på et enklere svangerskap og sjeldnere problematiske fødsler. Forskning peker i retning av at trening halverer sjansen for en prematur fødsel.

Som sagt er det en del usikkerhet rundt dette med trening og graviditet og kan derfor være lurt å snakke med fagfolk. En kiropraktor har spesialkompetanse på trening, muskler og ledd og kvinnehelse, så her er du i trygge hender. Treningen hos gravide bør inneholde elementer som utholdenhet, styrke og smidighet, akkurat som hos ikke-gravide. Når en gravid trener kondisjon, anbefales det å trene med moderat intensitet og å unngå veldig høy puls. Årsaken til dette er at enkelte studier viser at trening med høy intensitet reduserer blodtilstrømning til livmoren og foster. Som en del av styrketreningen under graviditeten bør en også prioriterer bekkenbunnstrening. Under svangerskapet og fødselen vil bekkenbunnsmuskulatur gå gjennom store påkjenninger, derfor anbefales bekkenbunnstrening til alle gravide.

Trening under svangerskap er et tema det er mye usikkerhet rundt, men også en del skam. De aller fleste gravide trener ikke og kjenner på en dårlig samvittighet for det. Dårlig samvittighet for at du ikke trener er en kjent problemstilling for gravide og ikke-gravide. Tenk at litt aktivitet er mye bedre enn ingen aktivitet.

Kiropraktor i Stavanger med kompetanse på trening under graviditet. Få hjelp hos kiropraktor med å redusere smerter i korsrygg og bekken, samt få god treningsveiledning frem mot fødsel.

Bekkenløsning | Vaulen Kiropraktorklinikk

Bekkensmerter etter fødselen

Det er av stor betydning at man er litt tålmodig de første ukene. Gi kroppen tid til å finne seg selv igjen. Mage, rygg, hoftemusklene og ikke minst musklene i bekkenbunnen har vært utsatt for kraftige påkjenninger. Disse har behov for tid etter fødselen. Noen uker senere vil man gå inn i en fase hvor musklene behøver trening.

Kiropraktoren på Vaulen Kiropraktorklinikk kan gi deg veiledning om hvordan du skal gå frem, og hva du kan hjelpe til med selv. For noen vil smertene i bekkenet vedvare også etter fødselen og blir ikke lenger kalt bekkenløsning , men bekkenleddsyndrom. Smerter som ikke går bort etter fødsel, bør undersøkes av kiropraktor. Veldig ofte finner kiropraktoren feilfunksjoner i ledd og muskler som kan behandles på en ukomplisert og skånsom måte. I de fleste tilfeller vil det også være et stort fokus på tilpassede øvelser.