Behandling av Isjias

Kiropraktor i Stavanger med lang erfaring med behandling av isjias

Isjias er et vanlig symptom på prolaps i korsryggen og spinal stenose. Våre kiropraktorer har erfaring med behandling av isjias. Isjias kan ha flere årsaker. Isjiasnerven består av flere nerverøtter fra korsryggen. Selve nerven går fra korsryggen og ned under setemuskulaturen, ned videre på baksiden av låret og ender helt nede ved foten. Ved isjiassmerter har det oppstått ett trykk på nerven, enten ved direkte kompresjon eller en irritasjon i området rundt nerven. Mange beskriver det som at foten sover eller at de har utstrålende smerter ned i det ene benet, men også her ser vi store variasjoner i symptombildet. Symptomer som smerter, nummenhet og prikking ut i det ene benet er typiske symptomer.

Prolaps i ryggen med isjias

De mest vanlige årsakene til isjiassmerter er prolaps i korsryggen og spinal stenose i korsryggen. Ved en prolaps i korsryggen med utstrålende smerter i benet, har det oppstått en skade på mellomvirvelskiven. Dette resulterer i enten en direkte kompresjon på en nerverot eller en kraftig irritasjon i området som setter trykk på nerven. Ved en slik situasjon har en fått nerve i klem og får da isjiassmerter ned i den ene foten.

Spinal Stenose med isjialgi

Ved spinal stenose i korsryggen er årsaken trange forhold i ryggen. Dette er en tilstand som pasienter over 60 år presenterer med. De trange forholdene i ryggen skyldes som regel slitasje i ryggen, der en ser påleiringer rundt ledd og lave, bukende mellomvirvelskiver. For noen få kan de trange forholdene i ryggen skyldes medfødt trang spinalkanal. En annen forklaring på isjiasmertene kan også være stram muskulatur som trykker på nerven. Behandling av spinal stenose består av traksjonsbehandling og øvelser. Mange opplever svært gode resultater med denne behandlingen.

Behandling av falsk Isjias

Piriformissyndrom, er en tilstand der isjiasnerven kommer i klem dypt i setemuskulaturen og vil gi liknende symptomer som ved et prolaps i korsryggen. For å gjøre det hele enda mer komplisert så har vi også tilstanden falsk isjias, som kan gi samme type symptomer, men der det ikke er trykk på nerven. Årsaken til falsk isjias kan være bekkenløsning, låsninger i korsryggen eller bekkenledd, muskelknuter i setemuskulatur og bakside lår.

Isjias | Prolaps | Spinal Stenose | Vaulen Kiropraktorklinikk

En grundig undersøkelse av isjiassmertene er viktig for å kunne stille korrekt diagnose, slik at en kan sette i gang tiltak så hurtig som mulig. Behandling av isjias vil variere fra pasient til pasient og ut i fra årsaken til smerteutstrålingen. På Vaulen Kiropraktorklinikk har kiropraktoren spesialkompetanse på å utrede og behandle årsaken til isjiassmerter. Ved behov kan kiropraktoren henvise til røntgen og MR eller skrive ut sykemelding i opptil 12 uker.