Behandling av nakkesmerter

Behandling av nakkesmerter som gir langvarig effekt

Vi tilbyr behandling av nakkesmerter her i Stavanger. Årsaker til smerter i nakken skyldes ofte feilfunksjoner i ledd og muskler i nakken. Nakkesmerter en hyppig plage pasienter presenterer med til kiropraktoren. Akutte nakkesmerter eller kink i nakken, kroniske nakkesmerter og prolaps i nakken, er de vanligste plagene vi ser her på Vaulen Kiropraktorklinikk. Årsaker til smerter i nakken skyldes ofte feilfunksjoner i ledd og muskler i nakken. Andre årsaker er stress, repeterende feilbelastning eller plutselig overbelastning, dårlig syn og lite fysisk aktivitet.

Akutte nakkesmerter oppstår ofte uten at pasientene har noen god forklaring på hvorfor det har skjedd. Det er ikke uvanlig at man kan våkne med vond og stiv nakke, som forverrer seg utover dagen. For andre kan det være en spesiell bevegelse som resulterer i at nakken låser seg plutselig. Ved begge tilfellene vil de mest intense smertene vil være lokalisert på et bestemt punkt i nakken det vil være smertefullt å snu på hodet.

Ved kroniske nakkesmerter er ikke smertene like intense eller like lett å plassere. Det er ikke uvanlig at det er nakkestivhet som dominerer sykdomsbildet og at smertene karakteriseres mer som verk. Det som en gang var smerter på ett punkt i nakken er nå blitt til smerter ned mellom skulderbladene og ut i skuldrene eller hodepine. Nakkehodepine er en type hodepine som ofte kommer sammen med kroniske nakkeplager og skyldes stivhet i nakke og brystrygg. Som regel skyldes kroniske smerter i nakken en tidligere skade eller feilbelastning over lang tid og en ser ofte at disse pasientene over tid har utviklet slitasje i nakken.

Stressnakke

Stressnakke er svært utbredt og skyldes muskelspenninger og muskelknuter i nakke og skuldermuskulatur. Dette er en plage som oppstår etter ensidig feilbelastning og høyt stressnivå. Kombinasjonen av stress og lite varierende arbeidsstillinger fører til økt spenning i muskulaturen som resulterer i ømme og stive muskler. Det er ikke uvanlig at det som startet som en stressnakke utvikler seg til spenningshodepine eller stresshodepine. Har du smerter i nakken som stråler ut i armen, kan det være flere og sammensatte årsaker til det. En av forklaringene er prolaps i nakken. En prolaps oppstår som regel etter langvarig overbelastning av nakkens mellomvirvelskiver. Skaden på mellomvirvelskiven fører til press på nerver som går fra nakken og ned i armen og kan gi deg symptomer som intense smerter i nakke, skulder og arm. Andre symptomer ved en skiveskade med klem på en nerven er  nummenhet og prikking i armen, samt nedsatt styrke.

Nakkesmerter | Stiv nakke | Vaulen Kiropraktorklinikk

Er du plaget av stivhet og smerter i nakken er det viktig med en grundig undersøkelse for å finne ut av hva som er årsaken til dine nakkesmerter. Foruten undersøkelsen kan kiropraktoren på Vaulen Kiropraktorklinikk henvise til radiologisk undersøkelse, andre spesialister og sykehus. Ved behov kan kiropraktoren sykemelde i opptil 12 uker.

Behandling av nakkesmertene vil ta utgangspunkt i hva som ble påvist under den kliniske undersøkelsen og vil derfor variere fra pasient til pasient.